FROSTPUNK – RECENZJA

 photo 1a19d174-9852-40df-ba42-517d8d605bf6_zpsae7a01a9.png

FrostPunk od polskiego studia 11bit studios w pierwszej kolejności zostało wydane na PC. Już tam zyskało wielu fanów i zostało docenione bardzo wysokimi ocenami przez recenzentów. Średnia ocen oscylowało w granicy 8/10 co wielu konsolowym graczom dawało nadzieje że i tutaj będzie bardzo dobrze. Szczerze powiedziawszy nie czekałem na ten tytuł z wytęsknieniem choć bardzo brakuje mi na PS4 dobrej strategii czasu rzeczywistego w którym dużo budujemy. Czy ten tytuł wypełnił tą pustkę i mnie zadowolił ?? A co najważniejsze czy zadowoli resztę graczy ?? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w kolejnych akapitach tej recenzji. Zapraszam do naszej recenzji gry FrostPunk

 photo 1a19d174-9852-40df-ba42-517d8d605bf6_zpsae7a01a9.png

Na samym wstępie trzeba sobie wyjaśnić czym tak naprawdę jest FrostPunk. Otóż to gra strategiczno- przygodowa z elementami survivalu, twórcy nazwali ten typ rozgrywki „society survival” jak wspomniałem wcześniej na PS4 brakuje tego typu gier i każda strategia czasu rzeczywistego jest tu na wagę złota. Fabuła gry została osadzona w fikcyjnym świecie ogarniętym zmarzliną lub jak kto woli nową epoką lodowcową. Ów epoka lodowcowa wpłynęła na całe społeczeństwo i jego rozwój, bo jak zapewne się domyślacie wielka zmarzlina nie wybacza błędów oraz nie daje szerokiego pola do popisu dla wielu dziedzin życia które w rzeczywistym świecie mają się bardzo dobrze.

Wracając do fabuły, my jako gracz wcielamy się w postać najważniejszej osoby która dowodzi garstką ludzi ocalałych we wspomnianej epoce lodowcowej. Naszym zadaniem jest oczywiście walka o przetrwanie ale aby było ciekawiej wszystko odbywa się w pobliży wielkiego generatora ciepła który przypomina piec centralnego ogrzewania (i z czasem ma taką funkcję). Pierwsze spotkanie z grą jest znaczące i tutaj może być różnie, ja osobiście lekko się odbiłem i musiało minąć kilka godzin gry abym ponownie dał szansę tej produkcji. Pierwsze spotkanie z grą jest dziwne ze względu na fakt iż jesteśmy instruowani co i jak, to i tak pierwsza rozgrywka w większości przypadków kończy się zabawą od początku. Gra jest wymagająca nawet na najniższym poziomie trudności i to trzeba powiedzieć jasno, jest tu tak dużo aspektów które wpływają na trudność że można się pogubić.

 photo 1a19d174-9852-40df-ba42-517d8d605bf6_zpsae7a01a9.png

Z daleka wygląda słodko i ciekawie, ale z czasem, z godziny na godzinę dochodzą mankamenty z którymi musimy się zmierzyć. Mowa tu o typowych ludzkich odruchach i potrzebach. Ludziom jest zimno, muszą się leczyć, starzeją się i są głodni. Na to wszystko musimy zaradzić a uwierzcie mi nie jest łatwo bo co chwilę brakuje jakichś zasobów. Trzeba też powiedzieć jedno, nie mówię tego w złym kontekście, poziom trudności oraz to czego wymaga od nas gra to samo dobro. Ten poziom wielu usatysfakcjonuje i zapewne to dla tego gra otrzymała tak wiele dobrych ocen.

Mechanika jest znana, oczywiście mamy główne miejsce wokół którego rozwijamy naszą osadę. Mowa tu o generatorze ciepła wokół którego budujemy kolejne domy, kliniki, szpitale czy nawet cmentarze. Bardzo fajnym aspektem gry jest podejście ludzi do życia, wielu z nich będzie twierdziło że jest ciężko ale muszą zebrać się do kupy i przetrwać. Po drugiej stronie barykady znajdą się tacy którzy będą twierdzić że są wyzyskiwani i pracują jak w kołchozie. Na pomoc przychodzi nam coś na miarę konstytucji i uchwał uspokajających niektórych członków naszej społeczności. Głównym celem jest oczywiście utrzymanie ludzi przy życiu, wszystko inne jest drugorzędne choć nie branie pod uwagi celów konkretnych grup w naszej społeczności spowoduje strajk lub nawet pucz. Gra bazuje na moralnych decyzjach które wielokrotnie nie są jednoznaczne, dzisiaj tego typu mechanika jest dość znana i co ważne w modzie. To właśnie taka mechanika powoduje u gracza wrażenie że jest dużo bardziej ważny i nie jest tylko pionkiem w całej tej rozgrywce, a jego decyzje mają faktyczny wpływ na to co się dzieje na ekranie.

A co z trybami rozgrywki ?? Oczywiście mamy tutaj tryb fabularny okraszony dość mocnym rozbudowanym scenariuszem który jest kręgosłupem całej gry, ale dostaliśmy także tryb sandboksowy lub jak kto woli tryb w którym nie mamy nałożonego z góry celu i możemy budować i prowadzić naszych ludzi tak jak nam się podoba. Nie chcę zdradzać wam za wiele bo gra oferuje znacznie więcej w wielu aspektach ale do tego musicie dojść sami.

Graficznie FrostPunk ukazany jest w rzucie izometrycznym więc grafika to dość ciężki aspekt do oceny. Jest dobrze i nic poza tym, nie zauważyłem elementów które mogły by się wybić na tle konkurencji lub spowodować opad szczęki, nie ma tu nic innowacyjnego względem innych gier i dla tego jest tylko dobrze. Aspekt muzyczny wypadł troszkę lepiej bo kompozycje od Piotra Musiała który tworzył kompozycje np. do Wiedźmina 3 dają radę.

Podsumowując FrostPunk to tytuł dobry choć nie rewelacyjny, początkowo może zrazić gracza ze względu na poziom trudności który nie jest specjalnie dobrze wyważony. Studio stworzyło dobrą grę choć kilka aspektów mogło by być lepiej wykonanych. Gra wydaje się być hermetyczna i nie pozwala na dużo (choć tak nie jest). Mamy przed sobą zasłonę którą momentami ciężko odsłonić. Tytuł jest godny polecenia choć nie dla każdego i to trzeba zaznaczyć. Nie każdy znajdzie tu godziny wspaniałej rozgrywki i nawet taka osoba jak ja która bardzo lubi gry tego tupu, momentami musi mocno zacisnąć zęby aby nie wyłączyć konsoli za szybko…

 photo 1a19d174-9852-40df-ba42-517d8d605bf6_zpsae7a01a9.png

The Verdict

6.5Fair